luni, 7 martie 2011

Ce limba vorbea Adam?

 
Romana
Engleza
Germana
Latina
Greaca
Persana
Sanscrita
Rusa
Macedoneana
Frate
Brother
Bruder
Frater
Adelfos
Bratar
Bhrater
Brat
Brat
Mama
Mother
Mutter
Mater
Mana, Mitera
Matar
Matar
Mater
Majka
Tata
Father
Vader
Pater
Pateras
Pitar
Pitar
Batya
Tatko

Exista similaritati intre limbi si in primul rand la cuvintele primare ce definesc relatiile de familie. Pentru limbile de mai sus, desi aparent foarte diferite, explicatia e simpla, sunt toate limbi indo-europene. In mare limbile indo-europene se impart in cateva familii:

  •     baltice (letona si lituaniana),
  •     germanice (nordice: daneza,suedeza, novegiana, islandeza, vestice: engleza,olandeza, flamanda si separat germana propriu-zisa)
  •     celte ( irlandeza, bretona, galeza),
  •     italice sau romanice (latina din care s-au zamislit: portugheza, spaniola, italiana si romana, aromana, megleno-romana, istro-romana),
  •     elene (greaca veche, greaca bizantina, cipriota, greaca moderna),
  •     slave ( vestice: ceha, poloneza, slovaca; estice: rusa, ucrainiana si bielorusa; sudice: bulgara, croata, slovena, sarba, bosniaca sau slavona),
  •     anatoliene (disparute toate astazi - au existat in Asia Mica), 
  •     indo-iraniene (iraniene: kurda, persana in Afganistan si Iran, si indo-ariene: sanscrita si limbile indiene: bengaleza, punjabi, urdu, hindi, romani - rromani sau tiganeasca, etc.)
  •     toharice (disparute astazi, vorbite undeva in vestul chinei - sunt descoperite recent, si reprezinta un subiect fecund de explicatii si idei);
  •     traco-ilire: albaneza - desi introducerea ei in aceasta familie e inca discutata; din aceasta familie ar mai fi facut parte limba tracica si limba dacica;
  •     traco-frigiene: armeana;

Am amintit doar limbile importante si vorbite astazi. Clasificarea cuprinde multe alte limbi, care insa fie au disparut, precum: gotica, prusaca veche, burgunda, umbriana, ilirica, frigiana, hitita, fie nu au disparut, insa sunt vorbite in comunitati restranse: provensala (sud - estul Frantei), catalana, sardiniana, aragoneza (nord-estul Spaniei), corsicana, occitana (sudul Frantei) etc. O clasificare completa putand fi usor gasita pe internet.

Pe de alta parte in europa mai exista limbi care nu apartin familiei indo-europene: maghiara, finlandeza si estona (limbi fino-ugrice) sau basca a carei origine ramane inca un mister, fiind complet izolata genetic de alte limbi. Desi au existat numeroase incercari academice de stabilire a unor relatii lingvistice intre limba basca si alte familii de limbi, in afara unor ipoteze mai mult sau mai putin fanteziste nu s-a ajuns la un rezultat unanim acceptat.

Limba basca este vorbita in Tara Bascilor, zona din nordul Spaniei si sud-vestul Frantei, in jurul muntilor Pirinei, zona ravasita de conflictele etnice dintre locuitorii acestei zone si autoritatile spaniole. Basci isi revendica independenta fata de statul spaniol, invocand puritatea rasei si unicitatea limbii, desi conform legislatiei spaniole se bucura de autonomie extinsa precum si catalunia. Din pacate de aceste imprejurarii au profitat extremistii ETA, care supralicitand acest sentiment national, se preteaza la acte reprobabile de terorism.

Un alt exemplu de limba pre-indo-europeana, este etrusca. Etrusca ca si poporul etrusc, este astazi disparuta. Limba s-a vorbit in zona peninsulei italice in nordul Romei., regiunea Toscanei. Perugia este un oras fondat de etrusci si posibil chiar Roma, ridicata pe o asezare etrusca numita Rumina. Dupa asezarea latinilor in peninsula italica acestia impreuna cu etrusci au format tipologia poporului roman. S-au descoperit similaritati intre alfabetul si scrierea etrusca si scrieri din insula Lemnos (Grecia). O ipoteza ar fi ca alfabetul etrusc sa fie derivat din cel grecesc, afirmatie intarita de cea a lui Herodot care spunea ca etrusci ar fi migrat spre Italia din Anatolia (podisul central al Asiei Mici). Pe de alta parte s-au descoperit similaritati intre cultura Etrusca si cele din orientul apropiat, ce ar putea sugera o posibila origine a acestora din acele zone. Un lucru este insa sigur limba lor nu este indo-europeana si probabil nici poporul. Nu multe cuvinte se cunosc din limba lor, insa unele prin transfer facilitat de latina se regasesc si in limba romana insa cu sens diferit: clan - in etrusca insemnand fiu sau papa insemnand bunic.

Incertitudini cu privire la clasificarea  limbi exista si in cazul Albanezei. Desi oficial incadrata ca limba indo-europeana, are clasa o aparte si anume clasa limbilor Traco-Ilirice. Prezinta afinitati cu limbile elene, balto-slavice si germanice, insa nu se poate explica in totalitate aparitia ei. Se crede ca s-a format dintr-o limba proto-balcanica anterioara migratiei popoarelor indo-europene sau din Ilira. Albaneza si romana impartsesc o serie de cuvinte comune, atat prin sens cat si pronuntie, precum: abure, balaur, bucurie, brad, copac, copil, gard, gata, mazare, mos, groapa, strunga, tap etc. In total sunt aproximativ 90 de cuvinte. Interesant este ca aceste 90 de cuvinte se regasesc si in lista celor 160 de cuvinte din limba romana, provenite din limba dacica.Trebuie amintit ca si aromana, megleno-romana, macedo-romana si istro-romana, considerate mai degraba dialecte ale limbii romane decat limbi de sine statatoare, s-au format in balcani, mai apropiate geografic de Albania decat de Romania. Pana in secolul al V -lea populatia din nordul si sudul Dunarii, era relativ omogena, impartasind o limba comuna. Dupa invazia slava in balcani din secolul al V -lea d.hr., acesti proto-romani din sudul dunarii in mare parte au fost slavicizati, insa anumite comunitati, mai ales in zonele montane au reusit sa-si pastreze identitatea culturala si lingvistica. Datorita izolarii, limba in aceste comunitati a evoluat diferit fata de cea de la nordul Dunarii, astfel ca la momentul actual se prezinta ca niste dialecte ale limbii romane.

Cazul limbii albaneze este asemanator cu cel al limbi tracice si dacice.Despre limba tracica si dacica exista foarte putine informatii. Si acestea oficial sunt incluse in marea familie a limbilor indo-europene, insa originea lor, precum si a popoarelor nu este inca clara, existand si voci sutinatoare a unei teorii autohtoniste, conform careia, Tracii si Dacii ar fi fost un neam pre indo-european.
To be continued...

2 comentarii:

  1. BUNA ZIUA LA PUBLICUL GENERAL,
    Numele meu este PARNO VASILE Sunt din Moldova.
    Vreau să-mi împărtășesc mărturia lumii despre cum mi-am vândut 1 rinichi în India și am devenit bogat, am fost cândva sărac și Bărbat, când am dat publicitate pradhan pe internet, am aplicat prin e-mail medicii Pradhan pe internet și am devenit donatorul lor.
    Am donat 1 din rinichi la spitalul lor pentru bani și sunt încă foarte sănătos chiar și după donare.
    Mi-au plătit 780.000 de dolari pentru rinichi, acum sunt un om bogat și fericit în Moldovanow, mi-am înființat propria companie cu 780.000 de dolari pe care i-am plătit pentru rinichi.
    Îi încurajez pe toți Dacă treceți prin dificultăți / provocări financiare sau doriți să fiți bogat, contactați e-mail: DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM

    RăspundețiȘtergere
  2. BUNA ZIUA LA PUBLICUL GENERAL,
    Numele meu este PARNO VASILE Sunt din Moldova.
    Vreau să-mi împărtășesc mărturia lumii despre cum mi-am vândut 1 rinichi în India și am devenit bogat, am fost cândva sărac și Bărbat, când am dat publicitate pradhan pe internet, am aplicat prin e-mail medicii Pradhan pe internet și am devenit donatorul lor.
    Am donat 1 din rinichi la spitalul lor pentru bani și sunt încă foarte sănătos chiar și după donare.
    Mi-au plătit 780.000 de dolari pentru rinichi, acum sunt un om bogat și fericit în Moldovanow, mi-am înființat propria companie cu 780.000 de dolari pe care i-am plătit pentru rinichi.
    Îi încurajez pe toți Dacă treceți prin dificultăți / provocări financiare sau doriți să fiți bogat, contactați e-mail: DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM

    RăspundețiȘtergere